reklama

Poľovnícka nedeľa

Babie leto = nedeľa v prírode, prechádzka okolo, bohužiaľ už schátralých kúpeľov, resp. po ich areáli. Veselé hudobné melódie, hádzanie flinty do žita. Vážni aj vážení poľovníci, muzikanti, gurmáni, varešky a ešte aj cukrová vata.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nie, nie je reč o introdukcii poľovníckeho magazínu. Naopak. Je to nádherná realita, ktorou som dnes prechádzala. A prechádzala nie iba kuk sem, kuk tam, ale s rozžiareným úsmevom a úžasom.

Východoslovenský kraj, Sobranecko. Pre niekoho rodný, pre niekoho úplne neznámy. Až do dneška, keď o ňom nehodím do pléna poriadny chválospev.

Pri malom mestečku s názvom Sobrance ležia dnes už spustnuté kúpele, spomínané už v roku 1336 v kronike grófa Starayho ako “Slané liečivé studne”. V roku 1882 mali kúpele stáleho kúpeľného lekára, lekáreň, poštu a dokonca aj žandársku stanicu. Keď kapacitne nestačili a záplave početných návštevníkov nedokázali poskynúť ubytovanie, prvú pomoc poskytli okolité obce Horňa a Baškovce, ktoré hostí ubytovali v prenájmoch. Kúpele si niesli štatút letné, čiže od mája do septembra bolo v tejto lokalite naozaj živo, zdravo, veselo a krásne zároveň. Priemerne sa v tejto lokalite regenerovalo 1100 hostí, ktorí sa tu liečili dlhšiu dobu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po prvej svetovej vojne boli kúpele úplne spustošené a zničené. Ale myšlienka rekonštrukcie a obnovy bola natoľko silná, že sa znovuzrodili. Bohužiaľ, po druhej svetovej vojne už myšlienka nevyhrala. Ostal už len chaos. A znova musím napísať bohužiaľ, pretože je tomu až dodnes tak. Kúpele nie sú v prevádzke.

ALE!

Dnes, akoby sa časy vrátili; plná kapacita aj veselosť davu hlásia svoj comeback!

Spomínaný areál zaplnili stany rôznych okolitých poľovníckych družstiev, ktoré ponúkali svoje najlepšie lakocinky. Už pri príchode ma okrem prírody, hrdých poľovníkov a ich úsmevov privítala aj lahodná vôňa. Guláše z diviny, mäská na všakovaké spôsoby, zeleninové prílohy a mnoho iných lakociniek, ktoré ulahodili nielen chuťovým a čuchovým, ale aj zreničkovým bunkám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pochopiteľne, nemyslelo sa iba na dospelých. Priestor na edukáciu hravým spôsobom z lesného prostredia mali aj deti či hraví dospelí. Ja osobne som si nenechala ujsť streľbu zo vzduchovky, veď čo by zo mňa bolo za "poľovníčku", ak by som nevedela vystreliť. Čuduj sa svetu, aj som zostrelila, čo som mala. Bez okolitých zranení.

Ale ešte predtým, ako sa môj prst stretol so zbraňou, rozhodla som sa povoziť na voze ťahanom koňmi, ktoré viedol jeden neskutočne šikovný gazda z obce Choňkoce. Rado, áno o Tebe! Pokiaľ oddychoval, na vlastné oči som mala možnosť vidieť, že opraty vie v rukách obracať a to parádne, aj jeho syn, navštevujúci ešte len základnú školu!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A čo, poviete si mnohí.. Ale verte, že aj napriek tomu, že som "mestická", hrdo oslavujem a ospevujem svoje polovičné východoslovenské korene a som vdačná ako dnešnému nádhernému počasiu, tak aj celkovej organizácii a kokrétnym osobám uskutočňujúcim dnešný deň. Stretla som mnoho ľudí, známych aj neznámych. Ale to by ste v podstate ani nerozoznali, pretože dnes všetci boli ako taká jedna veľká rodina. Otcovia vyzerali obdobne, poľovnícke uniformy zdobili hádam každého druhého, čo dodávalo dnešnej Oslave sv. Huberta naozaj jedinečný, unikátny ráz.

Znovuzrodenie kúpeľov sa podarilo. A prepychovo slnečná nedeľa len potvrdila, že kúpele si takéto oživenie zaslúžia natrvalo. 

Stanislava Bratková

Stanislava Bratková

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nič netrvá večne,napriek tomu nikdy nič celkom nezmizne. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu